Miksi ilmastointi pitäisi huoltaa?

Ilmastoinnin oikea ja säännöllinen huolto säästää polttoainetta sillä oikein toimivassa järjestelmässä kompressorin tehollinen käyntiaika on optimaallinen. Oikein toimiva ilmastointi säästää myös matkustajia kyetessään pitämään lämpötilan vakaana ja ikkunat kirkkaana – tämä lisää myös turvallisuutta.

Kylmäainetta “karkaa” järjestelmästä vuodessa n. 10-15%, tästä seuraa tehon heikkeneminen. Merkittävänpää on kuitenkin se, että kompressorin voitelu on hoidettu kylmäaineen joukossa olevalla voiteluaineella. Vanhemmissa kompressorimalleissa, joissa on ns. on/off -mangeettikytkin, ei kompressorivaurio ole heti vaarana, sillä järjestelmän painekytkin sammuttaa kompressorin suojaustoimenpiteenä. Uudemmissa ns. säätötilavuus kompressorijärjestelmissä on vaurio seurauksena melko nopeasti, sillä kompressori pyörii käytännössä aina, ja jos kylmäaine vajenee niin lakkaa myös voitelu.

Huomaa, että ilmastointijärjestelmien huolto ja korjaus on luvanvaraista toimintaa, jota saa tehdä vain Tukesin hyväksymä ammattilainen, joka omaa koulutuksen ja laitteiston kyseiseen toimintaan. Väärin huollettu järjestelmä vaurioituessaan tulee kalliiksi, sillä ilmastoinnin korjaus on poikkeuksetta työlästä sekä varaosat arvokkaita; esim. yleinen kompressorivaurion korjaaminen maksaa helposti 1500-2000 euroa.

Tarkasta huoltoliikkeesi hyväksyntä tukes.fi, kylmälaiteurakoitsijat.

Ilmastoinnin huolto, kylmäainehuolto, nestehuolto ja laitteiston huolto…? Nimityksiä ilmastoinninhuollolle on useita, mutta mikä on niiden ero?

Kylmäainehuollossa huoltolaitteella järjestelmä tyhjennetään ja alipaineistetaan määräajaksi. Alipainevaiheen aikana järjestelmään kerääntynyt kosteus saadaan poistetuksi. Sen jälkeen järjestelmä täytetään uudelleen oikealla määräällä kylmäainetta, lisätään kompressorin voiteluöljy sekä vuodonilmaisuväri, joka paljastaa mahdollisessa vuototapauksessa vuotokohdan.

Suositeltava kylmäainehuollon väli on 2 vuotta ja näiden huoltojen hinnat vaihtelee 65-95 euron välillä. Kaikki nämä toimenpiteet huoltolaite tekee automaattisella ohjelmalla ja on näin ollen myös halvin vaihtoehto, mutta sitä ei voi missään tapauksessa nimittää huolloksi. Sitä voisi verrata moottorin öljynvaihtoon ilman, että öljynsuodatinta uusitaan ja huollon ilmaisinta nollataan.

Ilmastoinnin huollossa edellämainittujen toimenpiteiden lisäksi uusitaan kuivain, joka on järjestelmän suodatin. Lisäksi tarkastetaan ja tarvittaessa uusitaan

  • Raitisilma suodatin
  • Kompressorin hihna
  • Kompressorin käyttökytkimen toimintavälys
  • Putkistojen ja letkujen kannakeet ja mahdolliset hankaumat tai vääntymät
  • Ilmastoinnin ohjainlaitteen diagnostiikka ja mahdolliset vikakoodit
  • Deisnfioidaan tarvittaessa höyrystin sekä ilmanjakokanavat
  • Lopuksi tarkastetaan järjestelmän toiminta lämpötila sekä painemittausksi

Tämä täydellinen huolto on ymmärrettävästi huomattavasti kalliimpaa, mutta takaa laitteiston oikea toiminnan sekä kestävyyden. Hintaa oikealle huollolle kertyy autosta riippuen 150-250 euroa.