Kaukana on ne ajat jolloin pelkästään aurauskulmien säätö riitti ja siihenkin tarvittiin vain metrimitta tai keppi.
Nykyaikaisen auton alusta ja pyörän ripustukset ovat moni-mutkainen kokonaisuus jolla auton ajettavuus on saatu tasolle jolla se nykyään on.
Pyörien asento monivarsituennassa on vaativa säädettävä eikä säätö onnistu ilman kehittyneitä mittalaitteita sekä säätävän henkilön kokemusta ja rakenteen tuntemusta.
Renkaiden kulumisesta ei enää voi juurikaan päätellä onko säädöt oikein, Jos renkaat kuluvat silminnähden väärin on asentokulmissa jo todella merkittävä virhe.
Monella automallilla on esimerkiksi määritetty korin korkeus säätöhetkellä ja silloin tarvitaan jousitusta “kasaan”painavat laitteet joilla korkeus voidaan määrittää oikeaksi säätötilanteessa.
Lisäksi elektroniset järjestelmät kuten ajonvakaushallinta lisäävät työn vaativuutta.Kuljettaja ei välttämättä huomaa auton käytöksessä mitään erikoista mutta ääritilateessa jossa ajonvakaushallinttaa tarvitaan,ei se voi toimia oikein jos asentokulmat ovat virheelliset.
Kaikkien pyörien tulee olla oikeassa asennossa auton keskilinjaan nähden ja ohjausakselin (ohjauspyörän) asentotunnistimen tulee olla sopeutettu oikein.
Pyörien asentokulmat myös muuttuvat yllättävän helposti, johtuen osien keveydestä, ja siitä että ripustus on rakennettu yllättävän hennoksi keveyden vuoksi.
Varret ja nivelet kestävät kyllä hyvin rasitusta joka niille on suunniteltu mutta väärään suuntaan tulevat voimat muuttavat helposti pyörien asentoa.
Esimerkiksi voimakas ohjaustehostus voi aiheuttaa muutoksen jos pyörä on jalkakäytän reunaa vasten ja ohjauksella pakoitetaan pyöriä kääntymään.
Pienetkin “korjaukset” vaikkapa yksittäisen nivelen tai iskunvaimentajan vaihto aiheuttavat hyvin usein säätötarpeen.
Jos autosi ohjauspyörä onkin suoraan ajettaessa kallellaan, on sinun syytä ottaa yhteyttä asiantuntijaan jotta autosi alusta säädettäisiin kohdalleen.
Säätö kannattaisi myös ottaa säännölliseksi “huoltokohteeksi” ja suorittaa sopivin väliajoin esim aina kun hankit uudet renkaat.
30 vuoden ja yli tuhannen alustan säädön kokemuksella voin kertoa että lähes aina on säätötarvetta.
Oikein säädetty auto on miellyttävä,turvallinen sekä johdonmukainen ajaa, lisäksi se säästää polttoainetta ja renkaiden kuluminen on vähäisempää.